05 Maret, 2010

Aku dan Filem

Sudah 3 bulan ini, aku langganan tivi kabel. Sebulan kurang lebih 220.000,-.
Awalnya aku langganan top tv, cuma 85.000/bulan. untuk bulan pertama ada bonus dr HBO (home box office). Setelanhya, tidak ada bonus lagi. karena Kita semua suka filem, akhirnya kita rubah dr top tv ke Indovision.Selepas kuliah aku jarang sekali ke bioskop. maklum, di kebumen gak ada bioskop bagus. Ada sih, tapi filem yang di puter serem2. yang gitu2 deh, macam, bernafas dalam lumpur, hahaha..gambar nya seronok lagi. Setelah aku langganan HBO, hampir tiap hari aku menonton filem2 box office . dari filem aku banyak belajar tentang kehidupan manusia. Filem filem luar mempunyai pesan2 kepada penontonnya. Itu yang aku suka. Aku sering mendapat inspirasi dari filem. sebenernya filem Indonesia juga gak kalah. Misal Filem laskar pelangi dari Miles Production, terus ketika yang disutradari dedy Mizwar. Tapi masih jarang sekali. Aku salut dengan deddy mizwar, dan Mira, mereka adalah orang2 yang konsisten.Mereka tidak terpengaruh dengan keinginan pasar misalnya, sedang rame filem horor atau sex. yang mereka lakukan adalah membuat filem yang bagus, dan mereka mempunyai pesan yang akan disampaikan kepada penonton. Contoh deddy mizwar, dalam sinetronnya Para pencari Tuhan. para pemainnya banyak yang berwajah biasa saja. tapi penontonnya luar biasa. pesan2 dari filem sangat mengena .salut bang deddy. Andaikan Indonesia punya bang deddy bang deddy lain, pasti Filem Indonesia gak akan kalah dengan filem Luar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar